SALAM SEJAHTERA

Jumaat, 17 Oktober 2014

TERINGAT AYAH...

Masih segar dalam ingatan... tanggal 27/02/1990 hari Rabu... entah kenapa hati aku meronta-ronta nak balik kampung.... pikiaq punya pikiaq...aku pun isi borang cuti...
"Bos.. saya nak amek cuti sebab bla..bla.. bla.."
Waktu lunch, dengan Yamaha RXS... aku terpa ke Pudu Raya...
"Bas ke Butterworth ada lagi ka..." tanya aku kat Awek kerani kaunter bas Ekspress Nasional ketika itu.
"Tiket bila, bas pukul berapa?" tanya Awek tu balik..
"Malam ni"... jawab aku ringkas.
"Ok... tinggal bas pukul 12.00 malam ja"... balas Awek tu. Aku pun setuju.

Malam tu lepas solat isyak... aku capai beg yang telah diisi dua tiga helai baju, dengan RXS aku menunggang ke Pudu Raya.... ingatan aku tak habis-habis teringat kat Ayah di kampung. Ntah kenapa, aku pun tak tahu.... 
Teringat Ayah mandikan aku masa aku demam ketika aku kanak-kanak dulu...
Teringat Ayah selok 'paket' baju teluk belanga bagi duit kat aku masa aku minta duit tambang nak pergi training sepak takraw kat sekolah..
Teringat masa Ayah marah kat aku sebab balik rumah lewat... bagi Ayah kalau balik lepas orang bang maghrib tu kira lewat la..
Teringat... aku selalu tanya Ayah... "Ayah... ari ni pi mengajaq mana?"
Ayah pun jawab..." Chong Meng, Sg. Batu, Sg. Taka"...
Aku sengeh ja sebab malam ni Ayah tak balik... tidoq di Sg. Batu... ada peluang aku pi main bola... balik lambat...
Sedaq-sedaq aku dah sampai Pudu Raya.

Tepat jam 12.05 malam... bas Ekspress Nasional yang aku naik tu pun bergerak perlahan-lahan meninggalkan Ibu Kota. Kat tempat duduk dalam bas... ingatan aku masih kat Ayah... tak tau kenapa...

Bas sampai Butterworth lebih kurang pukul 5.00 pagi... cari surau dulu... 
Itulah yang selalu Ayah aku pesan...
"Husni... hang nak p bejalan ka... nak main bola ka... nak buat apa pun, semayang jangan tinggai"... pesan ni yang aku pegang sampai hari ini.

Aku sampai rumah lebih kurang pukul 9.50 pagi... terus aku ke katil Ayah. Sejak Ayah sakit... di katil itulah Ayah berehat... selalunya aku huloq tangan dulu nak bersalam... tapi pagi ni... AYAH... dia yang sua tangan dulu..
"Bila hang sampai", tanya Ayah.
"Baru sampai", jawab aku ringkas.
"Ayah makan apa pagi ni", aku mula berbual dengan Ayah... kami sembang sedikit sebanyak....

28/2/1990, Khamis... lepas waktu asar, dari dalam bilik, aku terdengar.
"Husniiii... cepaattt... mai tengok Ayah" jerit Mak yang duduk tepi katil Ayah...
Aku yang terlena sebelum itu... terus terpa ke katil Ayah... aku tengok dada Ayah naik turun.. kembang kempis... nafas Ayah tersekat-sekat...
"Ya ALLAH... Ayah, kenapa ni", aku bersuara.
Aku pegang dahi Ayah... ada titisan peluh.
Pak Teh Ani... Pak menakan sebelah rumah pun dah sampai..
"Mengucap Abang Chaq...mengucap..", Pak Teh Ani yang juga merupakan adik ipar Ayah aku membisik ke telinga Ayah. Panggilan Abang Chaq merupakan panggilan adik-adik Ayah aku kepadanya kerana Ayah aku merupakan abang yang sulung di dalam keluarga mereka.
Pak Cik Md. Noq dan isterinya Mak Cik Suraya, kedua-dua yang merupakan Bapak dan Mak menakan aku, dalam keadaan terkejut, tergopoh gapah masuk ke rumah.
"Pasai apa Kak", tanya Mak Cik Suraya kepada Mak aku, yang terus menangis dari tadi.
Aku terus gelisah... aku bangun rerus ke bilik air... niat aku nak ambil wuduk... nak baca Surah Yasin untuk Ayah. Belum sempat aku habis mengambil wuduk... Dengar suara adik aku Farehah..
"Ayaaaahhh"... aku terus meluru keluar dari bilik air.

Jam 5.20 petang, Khamis 28/02/1990... Ayah aku pulang mengadap Robbul Jalil...
Tanpa melengah aku terus menghubungi abang-abang dan kakak-kakak... Abang Fuad dan Abang Zul kat Parit Buntar, Abang Mad kat Matang, Kak Sakinah kat Alor Setar, Kak Naemah kat KL dan Kak Jalilah kat Nibung Tebal.... Semalaman aku tak dapat lena... Kak Lah tak henti-henti memujuk aku yang dari petang tadi asyik menangis...

Pagi itu, Jumaat 1/3/1990... orang mula memenuhi laman rumah... datang untuk menziarahi guru mereka buat kali terakhir....

11.30 pagi... selesai pengkebumian... semua mula melangkah balik... aku masih menangis di pusara ayah...Tiba-tiba aku terasa tangan aku disentuh orang...
"Sabaq Husni...sabaq banyak-banyak... dah la tu... jom balik... balik sedekah fatehah banyak-banyak kat Ayah", kata Pak Ndak Jid yang juga merupakan bilal masjid kampung, sambil menarik tangan aku...
Aku masih menangis sambil menyebut "AYAH"... tak sampai hati aku nak tinggalkan pusara ayah...
Terima kasih Ayah... Tak terbalas jasamu Ayah... Hj. Ghazali Bin Hj. Mohamad...
Alfatehah untuk Ayah.... juga untuk Mak Aisyah serta saudara-saudaraku yang terlebih dahulu meninggalkan kami.. Alfatehah.....

 Hj. Ghazali Bin Haji Mohamad

 Ayah sedang menyampaikan khutbah di Masjid Kg. Bukit Apeng pada satu Hari Raya sekitar 1980an

Saat Ayah melangkah keluar dari rumah untuk menunaikan ibadah haji..1981

1 ulasan: